TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Praga - miasto z pogranicza snu i jawy leżące na siedmiu wzgórzach Przewodnik Czechy Praga Praga & okolice

Polub nas na Facebooku

31 grudzień, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Most Karola

Praga - miasto z pogranicza snu i jawy leżące na siedmiu wzgórzach

Zwiedzamy Czechy

- najpiękniejsze miejsca i atrakcje turystyczne

Część #1 -

Praga

"Miasto z pogranicza snu i jawy. Leżąca na siedmiu wzgórzach Praga, jak gigantyczny magnes od wieków przyciąga dziwaków, geniuszy i artystów, ludzi spragnionych piękna i doskonałej zabawy. Jej czar nie przemija.../Voyage".

Sylwester w czeskiej Pradze - czy warto?

Praga by night? Sylwester w stolicy Czech? Dlaczego nie. Z początkiem grudnia zdecydowaliśmy się na rezerwację podróży do Pragi. Weekendowa wycieczka była naszą pierwszą wspólną podróżą. Chcieliśmy, aby była klimatyczna, inna niż kolejne podróże, które wciąż przed nami. Klimatyczna, bowiem Sylwester to wyjątkowa okazja, by wspólnie pożegnać stary rok, jednocześnie przywitać nowy rok w europejskiej stolicy, którą zawsze miło wspominam.

Praska panorama

Wełtawa snuje się leniwie przez stolicę Czech

Praga, stolica Czech, położona jest na siedmiu wzgórzach, nad rzeką Wełtawą. Ze względu na swoje położenie nazywana jest sercem Europy. Największe czeskie miasto z historycznym centrum, do którego należą Hradcany, Mala Strana, Stare Mesto, Josefov, Nove Mesto, Vysehrad, jest prawdziwą mekką turystyczną. Od wielu wieków Praga - Miasto o Stu Wieżach, zachwyca każdego o każdej porze roku, zarówno przybyszów jak i jej mieszkańców, gotowa oczarować nawet niewrażliwe dusze.

W kierunku Starego Miasta

31 grudnia 2006 roku wybraliśmy się w podróż do Pragi, korzystając z oferty krakowskiego biura podróży Abdar, które oferuje sporo weekendowych wycieczek turystycznych do europejskich stolic w bardzo przystępnych cenach. Biuro okazało się bardzo rzetelne. Miła, sympatyczna atmosfera, konkretny pilot/przewodnik (pan Włodzimierz), który podczas drogi opowiadał nie tylko o Pradze, uśmiechnięci kierowcy, a zarazem zaskoczenie...

Przed nami praskie perełki architektury

Praga

Na 3 dni przed wyjazdem, otrzymałem od biura sms, w którym przypomniano mi o godzinie spotkania, miejscu wyjazdu, podano telefony kontaktowe, w tym do przewodnika. To miłe, spotkałem się z taką sytuacją po raz pierwszy. Wiarygodność biura Abdar poszła mocno w górę. Cenię sobie bardzo tego typu detale, cenię sobie również, kiedy biuro dba o swoich klientów. Z Krakowa wyjechaliśmy w godzinach porannych, trasa wiodła przez Cieszyn, kolejno Olomouc, Brno, Jihlava.

Na miejsce dotarliśmy koło godziny 15:00. Zwartą grupą, wraz z przewodnikiem rozpoczęliśmy zwiedzanie. Po kilku jednak minutach, odeszliśmy od grupy, by spacerowym krokiem móc pozwiedzać stolicę przed zmrokiem. Towarzyszył nam jedynie Leszek, mój znajomy, poznany w Bułgarii.

Strahovski klasztor

Praga to niekończący się ciąg kamieniczek, kościołów, pałaców, klasztorów, galerii, muzeów oraz teatrów. Kolejną cechą złotego miasta jest przenikanie różnych stylów, od gotyckich, strzelistych wież, po renesansowe kamieniczki, żydowskie synagogi, pałace i wille.

Strachovski Klasztor

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Strahovski klasztor, kolejno podążyliśmy w stronę Hradczan.

Pałac Czerninów & sanktuarium Loreta

Po drodze minęliśmy imponujących rozmiarów Pałac Czerninów, jest on siedzibą Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Cechą charakterystyczną tej budowli jest biegnąca na całej długości potężna kolonada.

Pałac Czerninów

Sanktuarium Loreta

Następnym obiektem, który zatrzymał naszą uwagę było Sanktuarium Loreta, miejsce kultu Matki Boskiej oraz licznych pielgrzymek. Dekoracje zewnętrzne sanktuarium przedstawiają sceny z życia Marii Panny, przypowieści ze Starego Testamentu, Wyrocznie oraz Legendę Santa Casa. Barokowa dzwonnica mieści aż 27 dzwonów, które latem co godzinę dzwonią na cześć Najświętszej Marii Panny.

Pałac Schwarzenbergów & pałac Arcybiskupi

Dalej podążyliśmy w stronę jednej z największych fortec w świecie, zamku Praskiego. W drodze do zamku minęliśmy Pałac Schwarzenbergów - Muzeum, zachowanego w renesansowym stylu, o pięknej elewacji, sprawiającej wrażenie jakoby mury miały piramidalne kształty oraz rokokowy Pałac Arcybiskupi, zdobiący Hradczański Plac, który stanowi podejście do zamku Praskiego.

Pałac Schwarzenbergów

Pałac Arcybiskupi

Zamek Praski - symbol Pragi

Zamek Praski to symbol miasta Pragi. Przez wieki rozbudowywany, poprzedzony pożarami i innymi zniszczeniami stanowi pamiątkę całej historii praskiej. Składa się z elementów różnych styli, romańskich, gotyckich, renesansowych, barokowych.

Przed zamkiem

Praga zamek Praski

Do zamku wchodzimy przez bramę wiodącą na dziedziniec główny, gdzie dochodzimy do siedemnastowieczniej, barokowej fontanny, a kolejno przechodzimy przez kolejną, drugą bramę w celu zobaczenia prawdziwej perełki praskiej, katedry Świętego Wita z przepiękną neogotycką fasadą.

Zamek Praski Hradczany

Katedra Świętego Wita - historia sięgająca roku 926

Katedra majestatycznych rozmiarów przyprawia o zdumienie, a historia tej katedry sięga roku 926, kiedy to Wacław I Święty zbudował w tym miejscu rotundę Św. Wita. Sto lat później rotunda została zastąpiona romańską bazyliką, na której fundamentach powstała gotycka katedra. Od strony bramy można dostrzec sporych rozmiarów rozetę, która wzbogaca fasadę oraz artystyczne witraże. Na placu przy katedrze zrobiliśmy sobie małą przerwę na kolację.

Czechy Praga katedra Świętego Wita

Katedra Świętego Wita nocą

Po krótkiej przerwie udaliśmy się w stronę Mostu Karola, mijając po drodze romańską budowlę - Bazylikę Św. Jerzego, z pełną wdzięku barokową fasadą. Po drodze omijamy słynną praską Złotą Uliczkę, niewątpliwie jedną z najładniejszych magicznych zakątków stolicy Czech, z małymi kamieniczkami, w tym kamieniczka o numerze 22, w której w latach 1912 - 1914 kilka swoich dzieł stworzył Kafka.

Historia tej katedry sięga 926 roku

Praskie klimaty nocą

Wcześniej mieszkali Alchemicy, którzy mieli opracować metodę otrzymywania złotego kruszcu, stąd nazwa uliczki. Złotą Uliczkę postanowiliśmy odwiedzić podczas kolejnej podróży do Pragi połączonej z całodobowym zwiedzaniem, na pewno z krakowskim biurem turystycznym Abdar. Podążając ulicą Jirską mijamy Czarną Wieżę, udając się w stronę słynnego Mostu Karola.

Romantycznie ;-)

Most Karola - niezapomniane widoki na miasto

Most Karola łączy dwie historyczne dzielnice, Stare Miasto i Małą Stranę. Jego budowę rozpoczęto w drugiej połowie XIV wieku, zakończono w początkach XV wieku. Jest to konstrukcja o długości 516 metrów, podparta na 16 filarach. Z mostu Karola, udostępnionego wyłącznie dla pieszych rozciągają się niezapomniane widoki na miasto.

Magiczne miejsce na mapie Europy

Przed nami Most Karola

Praga nocą jest równie urokliwa co za dnia

Na całej długości mostu znajduje się ponad trzydzieści posągów, grupowych i pojedynczych, tworzących niepowtarzalne detale oraz stanowiące o atmosferze miasta. Wieże - Małej Strany oraz Staromiejska wyznaczają koniec mostu i jego początek. Piękna, subtelna gotycka Wieża Staromiejska ozdobiona licznymi rzeźbami i posągami strzeże wejścia na most z prawego brzegu Wełtawy. Po leniwym spacerze po moście Karola, udajemy się małymi krokami w stronę placu Wacława.

Plac Wacława - w sercu miasta witamy Nowy Rok

Plac Wacława leży w samym sercu Pragi. Jego wymiary i wygląd poniekąd mogą kojarzyć się z polami elizejskimi w Paryżu. Jest konglomeratem znanych hoteli, licznych galerii, sklepów, kin, klubów oraz nieprzeliczonych restauracji. Na końcu placu znajduje się Muzeum Narodowe oraz pomnik św. Wacława, patrona Czech.

Praga plac Wacława

Sylwestrowa moc przebojów na placu Wacława

Muzeum Narodowe to sporych rozmiarów neorenesansowa budowla, zbudowana w połowie XIX wieku. Mieści się tutaj również biblioteka licząca ponad 1,3 mln. woluminów, 8000 rękopisów. Muzeum było ostatnim przez nas odwiedzonym praskim zabytkiem tegoż dnia. Po ciepłym posiłku, wtopiliśmy się na placu Wacława w ogromny tłum prażan oraz innych nacji, by w świetle fajerwerków, muzyki, klimatycznej atmosfery integrować się z ludźmi do późnych godzin nocnych, oraz przywitać Nowy 2007 Rok.

Witamy was w Nowym 2007 roku!

W późnych godzinach nocnych, zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi udaliśmy się w drogę powrotną do Polski. Do Pragi obiecaliśmy sobie wrócić, by raz jeszcze poczuć romantyzm oraz magię tegoż miasta. Stolica dla wszystkich, dla dwojga.

Ceny

Piwo : 30 - 40 koron
Woda mineralna : 20 koron
McDonald menu : 140 koron

Podsumowanie

Do czeskiej Pragi udaliśmy się z krakowskim biurem turystycznym Abdar. Organizacja wycieczki przez biuro przebiegła bardzo sympatycznie, bez niedomówień, w gorącej, sylwestrowej atmosferze. Przewodnik, pan Włodzimierz okazał się bardzo miłym i komunikatywnym, zadbał o każdy detal podczas podróży oraz podczas pobytu w Pradze.

Ceny w Pradze są wyższe niż w Polsce. Piwo w puszcze w lokalnych sklepach to wydatek rzędu 30 - 40 koron, zestaw w McDonaldzie - 140 koron, woda gazowana 20 koron. Pogoda pod koniec grudnia zdecydowanie dopisała. Na miejscu zastała nas temperatura 12 stopni, bez wiatru i jakichkolwiek opadów. Nie ukrywam iż była przeze mnie wcześniej zamówiona ;-)

Dysponując kwotą rzędu 100 - 150zł warto skorzystać z usług krakowskiego Abdaru. Biuro wykazało się bardzo dobrą organizacją imprezy turystycznej o nazwie express sylwestrowy pod każdym względem. Wszystko zgodnie z umową w przyjemnej atmosferze. Nasza rekomendacja. Jesteśmy bardzo zadowoleni, do zobaczenia przy podpisywaniu kolejnej umowy.

Odsłony : 102,334 osób.

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Polska
    Pomysł na Beskidy - Wielka Rycerzowa, Wielka Racza i skansen w Milówce

Polska | następny wpis ↦
Małopolskie zamki, Auschwitz Birkenau i skansen w Wygiełzowie

Wpadnij na YouTube

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.